Some Loving Recipe We Should Must Try

Ambil langkah ke luar, dan anda akan tahu betapa anehnya dunia baharu yang kita diami sejak wabak itu bermula. Orang ramai memakai topeng pembedahan dan menyapa satu sama lain dengan lebam siku yang janggal. Terdapat sekatan plastik antara anda dan ahli kimia anda dan ketiadaan lalu lintas yang menakutkan di jalan raya. Ia membuatkan kami berasa sangat nostalgia—bukan hanya untuk smörgåsbord sampel percuma di Costco (walaupun, siapa yang boleh mendengarnya?), tetapi untuk bufet dan makan malam potluck, dan kaserol kuno dan hidangan istimewa yang lain yang menggembirakan orang ramai. vittles yang anda tahu akan menunggu anda dalam barisan. Dan jangan mulakan kami dengan fondue, bar sundae, barbeku Korea, dan ole-ole yang baik—semua hidangan pra-pandemik yang menganggap sekurang-kurangnya sedikit campuran.

Tetapi hanya kerana bufet mungkin sesuai dengan Dodo tidak bermakna kita harus membelakangkan makanan yang kita kaitkan dengan hari-hari sebelum pengasingan sosial. Tidak begitu apabila kita mempunyai semua resipi hebat untuk makanan lama yang masih kita gemari. Dan untuk lebih lanjut, lihat 22 Makanan untuk Mencairkan Lemak Perut ini pada tahun 2022.

1 Kentang Panggang

Amalan menggoreng dan memakan kanji tumbuhan bermula sejak 120,000 tahun lalu, jadi ia tidak menjadi lebih tua daripada kentang goreng yang baik. Versi ini bersinar di dalam ketuhar dengan hanya gerimis minyak zaitun dan rosemary cincang segar. Jangan terlepas salah satu cara terbaik untuk menyimpan kentang juga.

2 Stew Daging Lembu Klasik

Amalan merebus daging dalam air di atas api berlaku sekurang-kurangnya 5,000 tahun dan mungkin sebanyak 20,000, jadi rebusan adalah satu lagi hidangan kegemaran yang meletakkan “lama” dalam “lama.” Mana-mana jenis daging boleh dilakukan, tetapi daging lembu sentiasa menjadi kegemaran.

Resipi versi Amerika klasik kami menggunakan wain merah untuk rasa yang lebih mendalam (psst…ini lima petua untuk memasak dengan wain) dan mungkin sebab periuk perlahan wujud.

3 Stew Daging Sapi Sepanyol

Budaya yang berbeza telah membuat rebusan daging lembu mereka sendiri dengan menyediakan herba, rempah ratus, kentang dan sayur-sayuran tertentu yang membentuk rebusan, bersama-sama dengan daging lembu. Yang ini mendapat rasa Mediterranean daripada paprika salai (aka pimiento), dan buah zaitun, yang telah wujud sejak Neanderthal menjelajah bumi. Berikut adalah 20 lagi resipi pedas untuk meningkatkan metabolisme anda.

4 Daging Stroganoff

Stroganoff ialah rebusan daging lembu Rusia, dan ada sebab untuk mempercayai bahawa ia telah berada dalam menu yang kini dikenali sebagai Petrograd sejak pertengahan abad ke-19 (begini cara ia mendapat namanya, bersama-sama dengan 39 hidangan terkenal yang lain). Ciri membezakan utamanya ialah krim masam ditambah kepada sos pada saat terakhir. Tetapi krim masam tidak semestinya “krim masam.” Versi kami menggunakan yogurt Yunani, yang tinggi dalam protein dan menjadikan hidangan ini vkusnyye (itu “manis” dalam bahasa Rusia).

5 Gulai Daging

Gulai Hungary telah dibangunkan pada zaman pertengahan oleh gembala Eropah Timur yang memerlukan rangsangan tenaga yang boleh dipercayai dan tahan lama. Apabila ia datang ke Amerika, apa yang hilang dalam rasa berasap tradisional (yang berasal dari paprika), ia diperoleh dalam mi, menjadikannya salah satu hidangan klasik Amerika “persegi dalam periuk.” Berikut adalah 34 lagi resipi sihat yang boleh anda buat dengan setin tomato.

6 Coq atau Vin

Seperti yang kami nyatakan sebelum ini, rebusan tidak perlu dibuat daripada daging lembu. Ayam telah lama menjadi bahan penting dalam hidangan sesetengah budaya, termasuk Perancis, yang tradisinya memakan ayam mereka dalam wain merah (“coq” bermaksud ayam dan “au vin” bermaksud wain). Jadi, bagaimanakah orang Perancis kekal kurus semasa makan makanan yang sangat kaya? Mereka mungkin terbiasa dengan amalan ini.

7 Ayam Provencal

Ayam Provençal merujuk kepada ayam yang berperisa dengan herba Provence, campuran herba hijau yang hampir berbunga seperti marjoram, rosemary, thyme, oregano, dan kadangkala lavender. Walaupun chef Mediterranean telah menggunakan kombo aromatik ini selama bertahun-tahun, ia tidak memasuki penggunaan popular di A.S. sehingga Julia Child membawanya ke perhatian pada tahun 1970-an di rancangan televisyennya, The French Chef. Berikut ialah klasik Perancis yang tidak boleh anda pesan di restoran, walaupun versi kami diluluskan oleh chef.

8 Tamale

Tamales, jika anda tidak pernah mencubanya, adalah salah satu makanan pertama di dunia, terdiri daripada doh berasaskan jagung yang dibalut dengan daging pedas dan rebusan serta sayur-sayuran, kemudian dipanaskan dalam pembungkus daun pisang. Walaupun tamale telah dimakan oleh pahlawan dan pengembara lain sejak 8,000 SM, kami fikir ia mungkin menyeronokkan untuk menjadikannya lebih enak dengan mengubahnya menjadi pai kecil. Berikut ialah 6 hidangan “Mexican” yang tidak dimakan oleh orang Mexico, sekurang-kurangnya secara tradisional.

9 Pai Periuk Ayam

Dikenali sebagai salah satu makanan keselesaan kegemaran Amerika, pai periuk nampaknya berasal dari Greece dengan versi vegetarian, spanakopita. Versi asal Amerika bermula pada separuh pertama abad ke-19, dengan kentang, lobak merah dan bawang dan di atasnya dengan kerak. Versi kami memotong separuh lemak (dan berikut adalah 13 versi pai ayam yang sihat untuk dicuba).

10 Pai Gembala

Pai Shepherd adalah satu lagi pai daging klasik, tetapi bukannya kerak pastri di atasnya, ia dihiasi dengan pembekuan kentang yang disebat. Secara tradisinya, daging di dalamnya adalah kambing, itulah sebabnya itulah pilihan dalam versi sihat kami.

11 Burger Switzerland

Berbanding dengan rebusan dan pai daging, burger, sejak abad ke-19, adalah pendatang baru dalam dunia makanan. Namun, boleh dikatakan bahawa burger ini adalah klasik, terutamanya dengan penambahan sos A-1, yang rasa pedasnya, Worcestershire adalah seperti mesin masa pada tahun 1820-an apabila ia dicipta oleh Raja U.K. George V. Hanya satu perkara sebelum anda memasak: Tolong jangan buat kesilapan ini semasa memanggang burger anda.

12 Sandwich Joe yang Sloppy

Bergantung pada siapa yang anda tanya, sandwic Sloppy Joe berasal dari bar Havana dengan nama yang sama yang dibuka pada tahun 1918, atau kepada gabungan Key West pasca Larangan yang sering dikunjungi oleh Ernest Hemingway pada tahun 1930-an, atau kemunculan mangkuk semasa tahun 1950-an direka untuk meregangkan daging secara berterusan. Mana-mana teori yang anda langgan, Sloppy Joes berasaskan daging lembu dan sos tomato adalah gaya lama yang bagus (melainkan anda dari New Jersey, dalam hal ini Sloppy Joe merujuk kepada daging tiga tingkat, keju dan sandwic dengan topping coleslaw. berpakaian Rusia). Dan jika mereka pernah menjadi calon calon terbaik ke-7 Amerika tiada siapa yang makan lagi, kami fikir sudah tiba masanya untuk pengiraan semula.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *